Just another town, another train
Waiting in the morning rain
Look in my restless soul, a little patience
Just another town, another train
Nothing lost and nothing gained
Guess I will spend my life in railway stations
Guess I will spend my life in railway stations
Engang var toget det altdominerende transportmiddel i vores del af verden, når man skulle på langfart. Hvis ikke man ligefrem skulle til fremmede kontinenter, så brugte langt de fleste europæere jernbanen, når de skulle til udlandet. Det var kotyme helt op til midten af 1970-erne. Luftfart før 1960 var forbeholdt eliten, for selv korte flyveture var dengang næsten ubetalelige for flertallet. Flypassagerer i 1950-erne havde faktisk lidt af en stjernestatus i offentligheden alene fordi de havde råd til at benytte flyvemaskinen som transportmiddel.
Som barn var jeg vild med tog og jernbaner, og mit første drømmejob som 7-årig var at blive lokomotivfører. Det blev dog ved mit elektriske Märklin-tog, som jeg styrede suverænt i mange år på sporene på masonitpladen i mit værelse på Frederiksberg. Rigtig lokomotivfører blev jeg aldrig, men til gengæld tror jeg nok, at jeg har fået udlevet mit behov som passager på lange og spændende togrejser.
Som 7-årig drømte jeg om at blive lokomotivfører. Det blev dog ved tanken, men drømmen blev udlevet på andre måder. Som f.eks. her ved mit elektriske Märklin-tog i vores lejlighed på N.J. Fjords Alle 2 på Frederiksberg. Eller nede på gaden, hvor jeg sammen med min legekammerat Niels Gosvald tegnede kilometervis af togskinner på fortovet. Billedet er fra starten af 1960-erne.
Hvordan beskriver man så sit rejseliv på skinner i en kort artikel? Umiddelbart er det en umulig opgave, men hvis det skal have nogen som helst almen interesse, må løsningen være at udvælge nogle af de bedste togoplevelser gennem årene. Så her kommer en beskrivelse af 5 af mine bedste togoplevelser, som har haft afgørende betydning for resten af mit liv! Det skal lige siges at rækkefølgen er kronologisk og altså ikke er udtryk for en prioritering.
1. Ventimiglia, 1959
Min første rigtige udlandsrejse gik med tog til Ventimiglia i Norditalien med tog i sommeren 1959 sammen med mine forældre og min farmor. Jeg glædede mig vanvittigt til turen, og mine forventninger blev ikke mindre af de mange fantastiske historier, jeg havde fået fortalt om bjerge, sovevogne, tunneller, varmt klima og andet godt til stimulering af fantasien. Dengang var det helt almindeligt med direkte, gennemkørende sovevogne og liggevogne fra Københavns Hovedbanegård til storbyer som f.eks. Innsbruck, Rom og Paris - ja selv Moskva kunne nås på et par døgn med direkte sovevogn fra København. En stor luksus i forhold til i dag, hvor man skal skifte tog flere gange bare for at komme til Italien. Desuden var jernbaner dengang noget, man kunne høre, føle og lugte i langt højere grad end i nutidens syntetiske metalhylstre.
Skandinavien-Italien-ekspressen med vores sovevogn afgik ved 9-tiden om morgenen fra Københavns Hovedbanegård og kørte først gennem det danske sommerland til Gedser. På det tidspunkt var de nye MY-lokomotiver netop sat i drift som afløsere for de gamle damplokomotiver, og selv om de støjede ad helvede til, så var de et af flagskibene for teknikkens nye landvindinger og et symbol på et Danmark på vej mod bedre tider.
Fra Gedser gik det videre med færgen til Grossenbrode - en gammel havn, som i dag ligger tæt på det sted, hvor man når det tyske fastland fra Femern-broen. Derfra videre til Hamborg med et af de store, tyske damplokomotiver, som trods den ældgamle teknik kunne nå op på imponerende hastigheder. Hvis man som mig er jernbaneenthusiast, så var det at køre med et damplokomotiv den ultimative togoplevelse! Ingen maskine kan som disse matche fornemmelsen af kraft og energi, og de, der én gang har kørt med et damptog, vil for altid længes tilbage!
Fra Hamborg gik det videre i røg og damp mod syd gennem det store, nattemørke Tyskland. Tidligt næste morgen nåede vi til Basel og kørte videre ned gennem Schweiz. Jeg havde aldrig før set bjerge i virkeligheden, og pludselig var de der i fuld størrelse uden for togvinduet. De magiske udsigter op til sneen og den tavse gletscherverden, de brusende floder og vandfald, de halsbrækkende jernbanebroer, de store elektriske lokomotiver, som elegant trak de meget lange togstammer gennem landskabet. Den 15 kilometer lange Gotthard-tunnel, som klimatisk set var skillelinien mellem Nord -og Sydeuropa. Regn og kølighed på den ene side og sol og varme ved udgangen af tunnellen. Det hele var bare fantastisk!
Mit allerførste indtryk af Italien, da vi havde passeret grænsen, var det blændende sollys og den kraftige, fugtige varme, blandet med en gennemtrængende lugt af hvidløg og mølkugler! Efter bjergene dukkede Posletten op som en diametral modsætning til Alperne, med et landskab så fladt som et stuegulv. Og efter Genova kom Rivieraen ved Middelhavet. Flotte udsigter, smukke byer med mange gamle huse, et utal af tunneller og et imponerende og bjergrigt bagland med et pragtfuldt klima.
Turen var en enorm oplevelse, især togrejsen, som for mig blev et af dens højdepunkter. Siden kom jeg til at rejse med tog til Sydeuropa adskillige gange, især på vej ned til sommerlige fjeldture i Alperne, hvor jeg har vandret i hundredevis af kilometer gennem årene i både Frankrig, Schweiz, Italien og Østrig.
2. De indiske jernbaner, 1969
10 år senere, i foråret 1969, rejste jeg fra Københavns Hovedbanegård til Kathmandu i Nepal over land langs "The Hippie Trail". Det meste af transporten foregik med tog, men især de indiske jernbaner var en grænseoverskridende oplevelse, som jeg aldrig vil glemme. Menneskemylderet, det totale kaos på stationerne, tesælgerne, nysgerrigheden, stanken, støvet, de næsten kilometerlange togstammer - for slet ikke at tale om de gigantiske damplokomotiver, som var enhver jernbaneenthusiasts drøm! I Danmark forsvandt damplokomotiverne stille og roligt i løbet af 1960-erne, men ikke i Indien. Det var togrejser, der ville noget! Indien er jo meget tæt befolket, og det virkede som om store dele af landets indbyggere var på evig rejse. Det var hårdt at rejse med tog på tredje klasse i flere døgn, men set i bakspejlet er det åbenbart lykkedes mig at fortrænge alle de ubehagelige oplevelser, for togrejserne i Indien står i dag for mig som noget spændende og eventyrligt. Mange måneder efter hjemkomsten kørte oplevelserne, lydene og lugtene rundt i hovedet på mig igen og igen som en filmsløjfe.
.... "Jeg har altid tænkt, når jeg rejste, at for mig ville idealet og kernen i en rejsebeskrivelse være at sidde på et tog og forsvinde ind i en samtale mellem to fremmede. Det at kunne sidde i et tilfældigt tog på et tilfældigt kontinent og forstå, hvad de sagde, så ville jeg være tæt på en af menneskelivets hemmeligheder, tættere end jeg ville være, hvis jeg læste Spinozas og Kierkegaards samlede værker". Forfatteren Carsten Jensen i et interview om hans bog "Jeg har set verden begynde" i Politiken søndag den 26. oktober 1996. |
Klik HER for læse og høre Kim Larsens lille mesterværk "Gare Du Nord.
Klik HER for at læse mine illustrerede artikler om rejsen fra Beijing til Delhi i efteråret 2009.
Klik HER for at læse mine illustrerede artikler om rejsen til Kina med den transsibiriske jernbane i 2006.
Klik HER for at se min hoved-hjemmeside med blandt andet spændende links til rejser og trekking.