Tekst og fotos: Erik Pontoppidan
Copyright: Erik Pontoppidan
Klik HER for at se min indgangsside for vores store rejse til Kina, Tibet, Nepal og Indien i efteråret 2009.
Click HERE for English version of this page.
Klik HER for at læse om Danmarks eneste rejsecafé i det indre København.
De indiske jernbaner er enhver jernbaneenthusiasts drøm. Har man først én gang kørt med tog i Indien, glemmer man det aldrig. Herefter vil togrejser i Danmark være reduceret til transport i syntetiske metalhylstre, som hverken kan føles eller lugtes! Og hvis man vil lære Indiens befolkning og landskaber at kende som rejsende turist, så gøres det næppe på en bedre måde end ved at tage på en længere togrejse i landet. Her vil man få sit livs oplevelse med indtryk, som med garanti vil blive afspillet igen og igen på ens indre hukommelseskort efter hjemkomsten: Tesælgernes gennemtrængende råb på perronerne og i kupéerne, den øredøvende larm, når toget passerer en af de gamle jernbroer, mol-tonerne fra diesellokomotivernes togfløjter! JO, der ER noget romantisk og poetisk over jernbaner!
De indiske jernbaner er en enorm, statsdrevet virksomhed – faktisk verdens største arbejdsgiver - som beskæftiger 1,5 million mennesker. Og for nu at blive ved rekorderne, så transporteres der hver dag 14 millioner passagerer på i alt 63.140 kilometer spor. Det er englænderne, som siden 1836 har anlagt de fleste af linjerne, og efter Indiens selvstændighed i slutningen af 1940-erne har landet selv drevet og udbygget det enorme apparat, som i dag fungerer overraskende effektivt.
Nej, det er IKKE en scene fra filmen "Slumdog Millionaire". Det er en flok glade skolebørn ved jernbanemuseet i Delhi i Indien, som var meget mere
interesserede i os end i de gamle damplokomotiver!
Man kan få utrolig mange alternative oplevelser i Indien, men næppe ret meget kan måle sig med en indisk jernbanestation. Her findes simpelt hen alt, herunder et vanvittig eksotisk folkeliv med alt, hvad dertil hører: Bærere, avissælgere, skopudsere, madboder, restauranter, boghandlere, soverum, ventesale, baderum, tesælgere, you name it.
Jeg har oplevet de indiske jernbaner i to tidsepoker. Første gang var i foråret 1969, hvor jeg rejste til Indien og Nepal ad "The Hippie Trail". En del af rejsen (fra den pakistanske grænse til Nepal) foregik med tog gennem Indien, og det gjorde et uudsletteligt indtryk på mig. Menneskemylderet, det totale kaos på stationerne, tesælgerne, nysgerrigheden, stanken, støvet, de næsten kilometerlange togstammer - for slet ikke at tale om de enorme damplokomotiver, som var enhver jernbaneentusiasts drøm! I Danmark forsvandt damplokomotiverne stille og roligt i begyndelsen af 1960-erne, men ikke i Indien. Det var togrejser, der ville noget! Det virkede som om store dele af landets indbyggere var på evig rejse, hvilket naturligvis er forkert, men fornemmelsen skyldes den store befolkningstæthed i landet. Det var hårdt at rejse med tog på tredje klasse i flere døgn, men set i bakspejlet er det åbenbart lykkedes mig at fortrænge alle de ubehagelige oplevelser, for togrejserne i Indien står i dag for mig som noget spændende og eventyrligt. Mange måneder efter hjemkomsten kørte oplevelserne, lydene og lugtene rundt i hovedet på mig igen og igen som en filmsløjfe.
"Ja, nu står jeg altså her på perronen på Baroda Station på vej sydpå. Jeg står og venter på natekspressen, som om lidt vil ankomme ganske langsomt glidende med ét af de kæmpestore damplokomotiver foran.
|
"Togrejserne, hvor jeg sad i den åbne dør med fødderne hvilende på trinbrædtet, rummede en monotoni, der for mig var en slags lægedom og endte med at gå mig i kroppen. Dunket fra skinnesammenføjningerne gentog sig i min hjerne som en uendelig talrække, og jeg slap for at tænke. Der er det mærkelige ved tallene, at er man først begyndt med tallet et, behøver man aldrig igen holde op. Man har fået del i evigheden.
|