Tekst og fotos: Erik Pontoppidan
Copyright: Erik Pontoppidan
Efter 5 dage i Beijing steg vores 9 mands gruppe om bord i 'Himmeltoget' fra Beijings vestbanegård, som er den største i Asien. Men utrolig meget i Kina er MEGET stort. Togrejsen startede kl. 21.30 den 2. oktober og førte os på ca. 48 timer op til Tibets hovedstad Lhasa, som ligger 3.600 meter over havet. Jeg vil ubetinget hævde, at den sidste dag paa denne togrejse er verdens flotteste og mest fantastiske! De sidste 1.000 km. af banen er kun få år gammel og fører hen over Tibets højsletter. 960 km af disse ligger over 4.000 meter, 780 km ligger over 4.500 meter, og 20 km ligger over 5.000 meter over havet! Ikke saa mærkeligt, at jernbanen kaldes 'Himmeltoget'! Men når man passerer 3.000 meter i højden, pumpes der kunstig ilt ind i kupeerne! Vi var de eneste vestlige turister i togets 14 vogne og nød især udsigten fra restaurant-vognen, som jo har udsigt til alle sider. For de, der ikke ved det, vil jeg nævne, at Tibet for relativt få år siden var et af verdens mest lukkede og ufremkommelige lande, og for mit eget vedkommende er et besøg i Tibet noget, jeg har drømt om siden jeg var ca. 15 år gammel.
Fakta om Himmeltoget
Den nye jernbane gennem Tibet fra Golmud til Lhasa har en længde på 1.442. km. Anlægsarbejdet blev påbegyndt i juni 2001, og banen blev indviet 1. juli 2006. Ved starten af byggearbejdet var der 11.000 mand i gang, men senere nåede arbejdsstyrken op på over 70.000 – heraf en del soldater fra den kinesiske hær. Den officielle anlægspris er ca. 30 milliarder danske kroner, men i betragtning af det fantastiske byggearbejde er det ikke usandsynligt, at den har været en hel del højere.
|
v | v | v | v | v | v | v | v |