Med Himmeltoget til verdens tag

Billeder og beskrivelser fra en fantastisk togrejse fra Beijing til Lhasa i efteråret 2009

Tekst og fotos: Erik Pontoppidan
Copyright: Erik Pontoppidan


Klik HER for at læse om Danmarks eneste rejsecafé i det indre København

Retur til hovedside om vores Tibet-rejse


Tag høretelefonerne på eller skru op for lyden for at høre den perfekte baggrundsmusik til mine websites om Tibet og Nepal. Klik HER for at høre "Tibetan Incarnations".

Efter 5 dage i Beijing steg vores 9 mands gruppe om bord i 'Himmeltoget' fra Beijings vestbanegård, som er den største i Asien. Men utrolig meget i Kina er MEGET stort. Togrejsen startede kl. 21.30 den 2. oktober og førte os på ca. 48 timer op til Tibets hovedstad Lhasa, som ligger 3.600 meter over havet. Jeg vil ubetinget hævde, at den sidste dag paa denne togrejse er verdens flotteste og mest fantastiske! De sidste 1.000 km. af banen er kun få år gammel og fører hen over Tibets højsletter. 960 km af disse ligger over 4.000 meter, 780 km ligger over 4.500 meter, og 20 km ligger over 5.000 meter over havet! Ikke saa mærkeligt, at jernbanen kaldes 'Himmeltoget'! Men når man passerer 3.000 meter i højden, pumpes der kunstig ilt ind i kupeerne! Vi var de eneste vestlige turister i togets 14 vogne og nød især udsigten fra restaurant-vognen, som jo har udsigt til alle sider. For de, der ikke ved det, vil jeg nævne, at Tibet for relativt få år siden var et af verdens mest lukkede og ufremkommelige lande, og for mit eget vedkommende er et besøg i Tibet noget, jeg har drømt om siden jeg var ca. 15 år gammel.




Fakta om Himmeltoget

Den nye jernbane gennem Tibet fra Golmud til Lhasa har en længde på 1.442. km. Anlægsarbejdet blev påbegyndt i juni 2001, og banen blev indviet 1. juli 2006. Ved starten af byggearbejdet var der 11.000 mand i gang, men senere nåede arbejdsstyrken op på over 70.000 – heraf en del soldater fra den kinesiske hær. Den officielle anlægspris er ca. 30 milliarder danske kroner, men i betragtning af det fantastiske byggearbejde er det ikke usandsynligt, at den har været en hel del højere.

Her er nogle helt konkrete fakta:

  • Enkeltsporet jernbane med en længde på 1.142 km, hvoraf de 550 km løber i områder med permafrost.

  • 960 km ligger over 4.000 meter, 780 km ligger over 4.500 meter og 20 km ligger over 5.000 meter.

  • 7 tunneller, hvoraf den længste er 3.345 meter lang.

  • 286 broer og viadukter har en samlet længde på 156 km!

  • Den 1.340 meter lange Feng Huo Shan-tunnel i 4.905 meters højde er verdens højst beliggende jernbanetunnel.

  • Længste viadukt er 11,7 km lang.

  • Tanggula er verdens højst beliggende station, 5.068 meter over havet.

  • Højeste punkt på banen er 5.072 meter – det højeste jernbanepunkt i verden.

  • 49 stationer. De fleste er fjernbetjente og ubemandede krydsningsstationer.


  • De mange ansatte havde hårde arbejdsvilkår, ikke mindst på grund af det skrappe klima om vinteren med snestorme og temperaturer på ned til 40 graders frost. Arbejderne blev indkvarteret i teltlejre, og der var stor risiko for højdesyge.

    De store områder med permafrost gjorde det nødvendigt at konstruere helt specielle foranstaltninger. For at sikre betonbropillernes stabilitet blev der mange steder støbt helt ned til 70 meters dybde. Over lange strækninger valgte man at hæve banen 3-4 meter over den frosne jord ved hjælp af viadukter. Den længste af disse er 11.700 meter lang! Andre steder var man tvunget til at sikre et stabilt underlag ved at fryse jorden kunstigt ned.

    Man har også overvejet konsekvenserne af en global opvarmning. Lige nu smelter gletscherne i nærheden af banen i rekordtempo, og selv kinesiske meteorologer er kommet med alvorlige advarsler. De værste skeptikere forudser, at banen er ubrugelig allerede om 25 år.

    Lokomotiverne til banen er paradoksalt nok købt i USA, hos General Electric i Pennsylvania! I starten konstruerede en kinesisk lokomotivfabrik en ny type diesellokomotiv med modelnavnet ”Båd på den hellige sne”. Dieselmotorerne var specielt konstruerede til kørsel i kulde og tynd luft, men de levede åbenbart ikke op til forventningerne, for helt uventet bestilte de kinesiske statsbaner i stedet for 78 diesellokomotiver hos General Electric i Pennsylvania.

    Der har været mange protester mod jernbanen fra privatpersoner og organisationer, som frygter, at den nye bane vil betyde en yderligere undertrykkelse af den tibetanske kultur og vil være en trussel mod det følsomme miljø i Tibet. Tre britiske kvinder blev på åbningsdagen i Beijing arresteret, da de ved byens hovedbanegård viste et banner med teksten ”China´s Tibet Railway: Designed to destroy.” De tre demonstranter blev løsladt dagen efter og sendt ud af landet.

    Kilde: Christiansen, Asger: Toget kører mod himlen. Tidsskriftet Jernbanen, årgang 5, 2007, side 46-58.

                        v                      v                      v                      v                      v                      v                      v                      v 


    For god ordens skyld vil jeg lige nævne, at alle nedenstående billeder kan ses i stort format, hvis man klikker på dem! Man kan også bladre frem og tilbage mellem de store billeder ved at klikke på pilene under billedet.

    1: Smukke kvinder i et rekreativt parkområde nær Beijngs centrum.
    2: Beijing har mange parker, hvor de lokale - udover at dyrke Tai Chi og spadsere rundt - mødes for at hygge sig med fælles sang og musik.
    3: Vi befandt os tilfældigvis i Beijing på 60 årsdagen for dannelsen af Den Kinesiske Folkerepublik og var derfor vidne til en massiv magtdemonstration i byens gader.
    4: En af verdens flotteste og mest spændede togrejser er begyndt!


    1-4: Fra togrejsen hen over verdens tag fra Beijng til Lhasa.


    1-3: Fra togrejsen hen over verdens tag fra Beijng til Lhasa.


    Klik HER, hvis du vil se min hoved-hjemmeside med blandt andet spændende links til rejser og trekking.
    Klik HER, hvis du vil kontakte mig.