Billeder fra Mongoliet. Indtryk fra et af Asiens sidste uspolerede turistlande i 2006
Billeder fra Mongoliet

Indtryk fra et af Asiens sidste uspolerede turistlande i efteråret 2006

Tekst og fotos: Erik Pontoppidan
Copyright: Erik Pontoppidan

Klik HER for at læse om Danmarks eneste rejsecafé i det indre København

Nej, det er hverken kulisser til en eksotisk Hollywood-film eller en performance for turister. Billedet er taget i en helt almindelig landsby ude på de mongolske vidder.

Vores første møde med Mongoliet var, da vi ankom med toget fra Irkutsk i Rusland til landets hovedstad Ulan Bator klokken 8 om morgenen den 19. september. Det var mærkeligt og spændende at køre gennem denne by fra banegården til vores hotel i et helt nyt land efter cirka 2 1/2 uge i Rusland. Forskellen på nabolandet Rusland var enorm. Befolkningen ligner kinesere af udseende bortset fra, at de er højere og taler et helt andet sprog. Næsten ingen taler engelsk, men der er stor hjælpsomhed og venlighed overalt. Landet har kun haft demokrati i cirka 15 år, for fra 1920-erne og op til cirka 1990 har det været underlagt Sovjet-kommunismen.

Mongoliet er verdens tyndest befolkede land. Landskabet består af endeløse, bakkede græssletter eller ørken, og overalt ser man nomadernes traditionelle, runde telte, som de flytter rundt med for at finde græsgange til deres heste, køer, får, geder og kameler. Halvdelen af mongolerne bor i nomadetelte. Nomadekulturen hviler helt i sig selv, og de er 100 procent selvforsynende med deres dyr. I f.eks. Egypten og Tunesien ville de lokale komme farende og bede om penge, hvis de så en turist på 100 meters afstand, men det sker ikke her. I den retning er Mongoliet stadig et af Asiens mest uberørte lande, hvis det handler om kulturel påvirkning udefra og turisme.

Elise og jeg rejste med en gruppe på 8 personer fra De Berejstes Klub, som fik arrangeret denne fantastiske tur fra Moskva til Kina med den transsibiriske og den transmongolske jernbane. Vi rejste rundt i Mongoliet i cirka. 1 uge. Afstandene var store, og veje var nærmest ikke-eksisterende, hvilket vil sige, at vores 4-hjulstrækkere kørte ad tilfældige hjulspor ud over stepperne og ørkenen. Det ville have været meget svært, hvis vi selv skulle have fundet vej, for der var overhovedet ingen vejskilte, og der kunne gå timer før man mødte en modkørende bil. Det kunne føles langt at køre op til 300 km på en dag i dette terræn, men langt ude i synsfeltet havde man altid udsigt til nomadernes telte og deres dyr, og på den høje himmel over græssletterne og Gobi-ørkenen svævede et imponerende antal ørne og andre meget store rovfugle, som vi også ofte mødte stående ved side af hjulsporet.

På det meste af turen overnattede vi i nomadetelte. Da det var i slutningen september blev det ofte koldt om natten, så vi måtte flere gange fyre op i den lille brændeovn midten af teltet. En anden stor hjælp til at holde varmen fik vi i den fremragende mongolske vodka, der som så meget andet i dette land er opkaldt efter deres store folkehelt Djengis Khan.

1: De fleste af overnatningerne i Mongoliet tilbragte vi i traditionelle nomadetelte.
2: På langt det meste af rundturen så landskabet sådan ud. Veje var nærmest ikke-eksisterende, hvilket vil sige, at vores 4-hjulstrækkere kørte ad tilfældige hjulspor ud over stepperne og ørkenen.
3-4: Fra hovedstaden Ulan Bator. Billede nr. 3 er fra et bryllup på Sükhbataar-Pladsen i centrum af Ulan Bator, hvor mongolerne ynder at fotografere hinanden.

1: Stemningsbillede fra en landsbyflække ude på græsstepperne.
2-4: Fra provinsbyen Dalanzadgad i Gobi-ørkenen, hvor vi boede i 2 nætter. En trøstesløs og grim by in the middle of nowhere, men vi fik mange spændende oplevelser på stedet. Billede nr. 4 er fra baren i den restaurant i byen, hvor vi spiste vores aftensmad. Flere af de mandlige deltagere i vores gruppe var enige om, at de mongolske kvinder er nogle af verdens smukkeste!

1: Yakokse fra det smukke bjergområde ved Yolyn Am nær provinsbyen Dalanzadgad. Dette dyr er livsgrundlaget for store befolkningsgrupper i Centralasien, blandt andet i Tibet.
2: Vilde heste i Hustayn Nuruu Nationalparken i det nordlige Mongoliet.
3-4: På rundrejsen så vi masser af kameler - vel at mærke rigtige, topuklede kameler, som kun findes i Centralasien. Ikke at forveksle med den enpuklede dromedar, som der findes masser af i f.eks. Nordafrika.

1: Selv om det meste af Gobi-ørkenen består af sten -og grussletter, findes der også rigtige sandklitter flere steder.
2: Fra et af vores meget naturskønne overnatningssteder tæt på buddhist-klosteret Ongiin Khiid.
3-4: Cirka halvdelen af mongolerne bor i de tradionelle nomadetelte.

1: Fra et fantastisk bjergområde ved Bayanzag, som er berømt, fordi man her har fundet en masse fossiler af dinosaurer.
2: Utroligt, men sandt! Dette er fossile dinosauræg fra Gobi-ørkenen! Gobi-ørkenen er kendt som et af verdens bedste findesteder for dinosaur-fossiler. Billedet her stammer fra det lille museum ved naturparken ved Yolyn Am, nær Dalanzadgad.
3: Imponerende udsigt over området i nærheden af byen Kharkhorin (Karakorum), som var det sted, hvorfra Djengis Khan regerede sit enorme imperium.
4: Fra buddhist-klosteret Ongiin Khiid. Klosteret blev i sin tid ødelagt af kommunisterne, men er nu ved at blive genopbyget.

Fra et besøg hos en ung nomadefamilie ude på græsstepperne.

Klik HER for at læse om Beijing i Kina, som var vores næste destination.
Klik HER for at se hovedmenuen til vores fantastiske Kinarejse i efteråret 2006.

Klik HER for at se hovedportalen til mine hjemmesider.