Moskva - en by i forandring

Indtryk fra et besøg i efteråret 2006

Tekst og fotos: Erik Pontoppidan
Copyright: Erik Pontoppidan

Klik HER for at læse om Danmarks eneste rejsecafé i det indre København

Vasilij-katedralen, som ligger for enden af Den Røde Plads. Utroligt, men sandt!

Moskva er på mange måder en ekstremernes by. Vi var der i 3 dage men har fået stor lyst til at vende tilbage, for der er utrolig meget at se og opleve.

I dag bor der cirka 10.4 millioner mennesker i byen. Men hvis man har besøgt det gamle Sovjetunionen før murens fald i 1989, er den næsten ikke til at genkende. Der er kæmpereklamer for Rolex-ure og kosmetik på husfacaderne nær Den Røde Plads, og det vrimler med smart modetøj. Samtidig er det en by fyldt med fattige, som kæmper for at overleve.

Hvis man er til museer og koncerter er der også rig lejlighed til det, men det mest spændende ved byen er efter min mening det farverige menneskemylder og de mange uventede oplevelser. Lige ved siden af vores hotel ved Izmailnova Park var der f.eks. hver weekend et kæmpemarked, hvor man kunne købe alt: T-shirts med Stalin, gamle KGB-uniformer, malerier, pelshuer, tæpper, smykker - for blot at nævne en lille del. Vi gik derhen om formiddagen, og vores første oplevelse derinde var et spillemandsorkester, hvor de unge lokale trak os med ind i deres dans.

Et andet eksempel: Ved Kreml-muren bag Den Røde Plads oplevede vi lørdag aften et stort hornorkester, som spillede alt, lige fra sørgmodige russiske sange til latinamerikanske rytmer mens ældre russiske borgere helt spontant kastede sig ud i dans til musikken. Tankevækkende, at dette kan lade sig gøre i et land, som for få år siden blev styret med benhård kommunisme og femårsplaner.

Vi kom til Moskva med SAS-flyet som planlagt. Havde i forvejen besluttet selv at finde ud af transporten til hotellet med det offentlige i stedet for at blive taget ved næsen af det dollarhungrende taxackartel, som presser priserne op på et helt uhyrligt niveau. Det lykkedes også, men det krævede en hel del energi. Der er ca.28 km. fra Sjeremetjevo-lufthavnen ind til Moskva, og dem tilbagelagde vi ved først at køre med en meget lokal bus til en af de yderste metrostationer i storbyen. Stod af bussen i et menneskemylder midt i et af Moskvas mange lokale markeder. Derfra med rulletrappen ned til Metroen i myldretiden med fuld oppakning.

Metroen er nok noget af det nærmeste, man kommer på storbyens puls, og det er var en surrealistisk oplevelse at skrumle af sted i et ældgammelt tog under Moskva få timer efter at have forladt Kastrup. Efter en længere togtur med 2 skift gennem et fantastisk menneskemylder stod vi af på metrostationen Partisansjkaja, som ligger lige ved siden af vores hotel - et kæmpe kompleks med ialt 8000 værelser, som oprindelig blev bygget for at huse deltagerne i OL i Moskva i 1980. Her boede vi 3 nætter på 24. etage på et udmærket værelse med en fantastisk udsigt.

Dagen efter vores ankomst tog vi med metroen ind til Den Røde Plads og brugte det meste af dagen i byens centrum. Så blandt andet vagtskiftet ved den ukendte soldats grav - i sig selv et alvorligt anliggende, men alligevel ustyrlig morsomt: Den afløsende soldat går i strækmarch hen til sin kollega, som kigger ham dybt ind i øjnene et sekund, hvorefter den anden marcherer væk i samme gangart. Det er lige til Monty Python og Michael Palin!

Det er umuligt at beskrive alt, hvad vi oplevede i Moskva, men vi havde 3 dejlige og spændende dage i byen. Den 9. september 2006 kl. 19 mødtes vi som aftalt med resten af vores rejsefæller fra De Berejstes Klub foran Lenin-Mausolæet på den Røde Plads. Vores gruppe på ialt 8 var nu fuldtallig. Efter en hyggelig middag på en restaurant tog vi med metroen ud til Jaroslavskij-banegården, hvorfra vores tog startede sin lange tur ud på den transsibiriske jernbane kl. 23.59!

Resten af vores oplevelser på denne fantastiske rejse kan du læse om på nogle af mine andre websites.

v                      v                      v                      v                      v                      v                      v

1: Ruslands kulturelle centrum: Den Røde Plads med Vasilij-katedralen og Kreml.
2: Fra den ukendte soldats grav ved Kreml-muren.
3-4: Russisk folkedans på det farverige souvenirmarked ved Izmailnova Park.

1: Solnedgang fra vores hotelværelse på 24. etage ved Izmailnova Park.
2: Mange af de offentlige toiletter i Moskva er stadig bemandet - et levn fra Sovjet-tiden.
3: Metroen er nok noget af det nærmeste, man kommer på storbyens puls, og mange af stationerne er utrolig flotte.
4: Ved Kreml-muren bag Den Røde Plads oplevede vi lørdag aften et stort hornorkester, som spillede alt, lige fra sørgmodige
    russiske sange til latinamerikanske rytmer, mens ældre russiske borgere helt spontant kastede sig ud i dans til musikken.

Området omkring Jaroslavskij-banegården i Moskva, hvor vi stod på den transsibiriske jernbane, er fyldt med mennesker og interessante markeder.

Klik HER for at læse om selve togrejsen med den transsibiriske og den transmongolske jernbane.
Klik HER for at se hovedmenuen til vores fantastiske Kinarejse i efteråret 2006.

Klik HER for at se hovedportalen til mine hjemmesider.