Op til slutningen af 1960-erne var det propelfly, som transporterede chartergæsterne ud i verden - som på dette billede, der viser en af Tjæreborg-præstens gode gamle DC-6'ere parat til afgang fra Roms lufthavn i sommeren 1964. Jeg har fløjet med denne flytype mange gange. Til Rom i 1964, til Mallorca i 1965, til Oslo i 1969, og allersidste gang i sommeren 1973 over den grønlandske indlandsis (fra Søndre Strømfjord til Ammassalik). Men på det tidspunkt var DC'6-eren forlængst overhalet af udviklingen og var nærmest et veteranfly, som kun blev brugt på helt specielle ruter.
DC-6'eren er klar til afgang fra grusbanen på øen Kulusuk nær Ammassalik i Østgrønland. Flyveturen vil bringe os de cirka 600 kilometer over indlandsisen til lufthavnen i Søndre Strømfjord.
1. Efter cirka 1 måneds trekkingtur i Ammassalik-området i Østgrønland starter vi flyrejsen tilbage mod Danmark. Den gamle DC-6 er klar til start fra grusbanen på Kulusuk-øen og vil om kort tid stryge ind over Sermilik-fjorden og indlandsisen på vej mod Søndre Strømfjord.
2. Få minutter efter starten fra Kulusuk stryger vi ud over Sermilikfjorden med de mange isbjerge, og vi kan nu se ned over det område, hvor vi har vandret i den sidste måneds tid. Flyet stiger stadig og vil om kort tid være inde over indlandsisen.
3. Vi har fløjet i næsten 2 timer mod vest over Grønlands indlandsis fra Ammassalik. Omsider begynder nedstigningen til Søndre Strømfjord på vestkysten. Udsigten over den flade, ørkenlignende indlandsis afløses af et enormt område med gletscherspalter i isens randzone, og vi ser de første nunatakker, der skyder op som isolerede klippeøer i ishavet.
4. Den europæisk fremstillede supercaravelle var et af de fly, som indledte jet-alderen i slutningen af 1960-erne, især for charterturisterne, og det var stadig et meget benyttet fly til langt op i firserne. Billedet her er fra Kastrup i sommeren 1988, hvor jeg var på vej til ferie i Grækenland sammen med med min 4-årige datter.