Jul og nytår i Australien 2015-16 Jul og nytår i Australien 2015-16

Fotos: Erik Pontoppidan og Susanne Rossing
Copyright: Erik Pontoppidan

Klik HER for at læse om vores togrejse fra Perth til Sydney i december 2015
Klik HER for at læse om vores sidste 8 dage på Nordøen i New Zealand i starten af januar 2016

Vi ankom til Sydney efter 3 døgns togrejse fra Perth med The Great Indian Pacific Railway. Men da vi steg ud af toget på hovedbanegården var vejret meget anderledes, end vi havde forventet. Temperaturen var kun cirka 20 grader, det stormede, og de mørke skyer varslede skybrud. Og vi oplevede det hele! Der var skum på bølgerne på færgen ud til Manly, hvor vi skulle bo privat, og mine første billeder af Sydney-operaen blev helt enestående: Truende, mørke skyer som baggrund! Og regn i enorme mængder ved ankomsten til Manly. Sådan kan der åbenbart også være i Sydney om sommeren.

Men de følgende dage vendte sommeren tilbage. Det meste af tiden var temperaturen i slutningen af tyverne, med strålende sol fra morgen til aften. Fra Manly tager man færgen ind til Circular Quay i Sydney på 25 minutter, og færgeterminalen ligger LIGE ved siden af operahuset. Og jeg må i den forbindelse sige, at i modsætning til hjemme i Danmark i slutningen af 2015 var jeg stolt af at være dansker i Sydney! Bygningen er virkelig imponerende, og beliggenheden lige ved Harbour Bridge er fantastisk. Vi var (selvfølgelig) på en guidet tur i bygningen, som er helt enestående i konstruktion og udseende. Eneste minus var det enorme antal turister, som havde fået den samme ide, og som gjorde rundvisningen til lidt af et gedemarked.

Området omkring Manly, hvor vi boede, har en perlerække af perfekte strande, som er meget velbesøgte, især i weekenderne. I løbet af dagen og aftenen slår folk sig ned på græsset nær strandbredden under skyggefulde træer med medbragt picnic og masser af australsk vin og øl. Lige foran formanende skilte, som forbyder indtagelse af alkohol! I den retning er australierne lidt dobbeltmoralske. Salg af alkohol foregår som hovedregel i specialbutikker, men overalt i restauranter og cafeer drikkes der enorme mængder vin.

Der var også juletræer og (oppustelige) julemænd derude, men juleræset var for intet at regne i forhold til i Danmark. Hvilket nok har noget at gøre med klimaet. Her er der ikke behov for så meget lys og glimmer i vintermørket.

Min kæreste Susannes datter Julie er gift med Peter, som kommer fra Sydafrika, og de har sammen den lille pige Maja på 3 år. Og Peters forældre, som vi holdt jul og nytår sammen med, boede lige i nabolaget. Vi var selvfølgelig på sightseeing i Sydney et par gange, og en af dagene viste Julie og Peter os rundt i byen på en tur, som sluttede med en kinesisk frokost i Chinatown. Hvor vi under frokosten blev underholdt af sang, musik og taler fra et religiøst møde arrangeret af baptister. Det var MEGET underholdende! Der blev holdt formanende taler om Jesus, synd, terror og ondskab, som blev oversat til kinesisk! Verden har forandret sig!

På campingtur ved Bendalong

Lige efter jul var vi på camping. Efter ca 3 1/2 times kørsel mod syd fra Sydney nåede vi ud til en lejr ved Bendalong, hvor Susannes datter og hendes mand Peter havde camperet flere gange før. Mit første indtryk af stedet var lidt skuffende. Et lille, slidt træskilt med navnet "Rustic" pegede ned ad en grusvej til lejren. Og navnet var særdeles rammende! Lejren lå dybt inde i en skov med høje træer af især Eucalyptus, og bebyggelsen lignede en blanding af Kristiania og en gammel hippieby i den 3. verden. Stedet vandt dog ved et nærmere bekendtskab. I løbet af de følgende 3 dage fik vi flere andre campister til naboer, af hvilke Peter og Julie kendte nogle i forvejen. Vi samledes omkring bålet om aftenen og løste verdenssituationen fra forskellige synsvinkler. Hver morgen, når det blev lyst, genlød skoven af for mig helt ukendte fuglestemmer. Og det medbragte telt til Susanne og mig var så stort og rummeligt, at man næsten kunne holde en fest inde i det. Som gammel fjeldvandrer var det en ren luksus at kunne stå oprejst i et telt!

Klik på nedenstående billeder for at forstørre dem og få at vide, hvad de forestiller!

I de følgende dage tog vi på småudflugter i omegnen, blandt andet til de nærliggende strande. Og jeg kan konstatere, at australierne elsker strandlivet! En anden af dagene besøgte vi den berømte Kangaroo Valley, som ligger i et smukt bjergområde. Hovedbyen i dalen er holdt i gammel vintage-stil, med huse og forretninger, som kunne være fine kulisser til en ny western eller til et kærlighedsdrama i en fjern fortid. Forudsat, at man først fjernede alle turisterne og souvenirbutikkerne! I øvrigt ligger Australiens ældste hængebro Hampden Bridge fra 1898 i byens udkant. En flot konstruktion, som der på alle måder bliver hæget om.

Men den største oplevelse i Kangaroo Valley var vores besøg på en lokal vingård oppe i bjergene. Sjældent har jeg været på et sted, hvor jeg i den grad kunne have tænkt mig at holde ferie et par dage! Der var utrolig smukt og fredfyldt. Vi blev vist rundt på gården, som udover vindruer også havde flere andre frugtplantager, og fik nylagte hønseæg med hjem. Og sidst, men ikke mindst: Vi smagte naturligvis på nogle af de forskellige vine!

The Blue Mountains

Dagen efter besøgte Susanne og jeg de legendariske Blue Mountains, som ligger ca. 2 timers togkørsel fra Sydney, med udgangspunkt i togstationen Katoomba, ca. 1.100 meter over havet. Og bjergene ER blå, i hvert fald luften over dem. Det skyldes den olie, som frigøres fra eukalyptustræerne og deres blade og danner en pittoresk, blålig dis over de vidtstrakte skove. Det var et flot landskab, men det var et utåleligt gedemarked! Problemet er, at der er mange steder i verden, som er så berømte, at alle turister MÅ besøge dem, hvis de kommer i nærheden af dem. Blandt andet vrimlede det med kinesere med selfie-stænger! Selve området har et stort potentiale for vandreture, og hvis man gik bare en smule væk fra de asfalterede stier, var der et acceptabelt antal mennesker.

Nytårsaften

Vores nytårsaften blev fejret som picnic på den nærliggende Manly-strand, hvor der var samlet tusindvis af mennesker. Rigtig hyggeligt. Bagefter gik vi hjem og så det legendariske fyrværkeri inde i selve Sydney på TV. En lille smule live var der dog over det, eftersom vi kunne høre bragene fra byen med nogle sekunders forsinkelse. Og hvad nytårsaften angår, var vi blandt de allerførste, som kom til at fejre den. Næst efter New Zealand. Vi er jo i den henseende på den rigtige side af datolinien.

Nytårsaften blev fejret som picnic på stranden ved Manly

Klik HER, hvis du vil se min hoved-hjemmeside med blandt andet spændende links til rejser og trekking.